Brukertesting gir deg innsikt i hvordan kundene faktisk bruker tjenesten din. For å identifisere forbedringsområder, gjennomfører vi tester i lab* med representanter fra målgruppen. Dette sikrer at tjenesten din blir brukervennlig og gir en optimal brukeropplevelse både på mobil og desktop.
Brukertest med videoopptak
Brukertest med videoopptak er en internasjonalt anerkjent metode for å teste brukervennlighet. En testleder guider testpersonen gjennom konkrete oppgaver, mens eksperter og observatører følger med fra et observasjonsrom. Bspoke analyserer observasjonene og kommer med en liste med funn og anbefalte tiltak.
Våre brukertester gir deg svar på:
Planlegging og tidsbruk
Brukertesting tar vanligvis noen dager å gjennomføre og planlegge, men det som tar lengre tid er å få tak i brukerne som skal testes. Derfor bør man sette av minimum 2 uker i kalenderen hvor den første uka er satt av til å booke brukere. Bspoke bruker som regel et rekrutteringsbyrå slik at man bruker ikke en hel kalenderuke på dette, det tar et par timer å lande på rekrutteringskriterier og så vil det koste ca. 1.500 pr. (test)bruker man ønsker å teste på.
Selve testingen tar 1-2 arbeidsdager avhengig av antall brukere. Vi anbefaler minimum 4 og maksimum 12 brukere pr. brukertest. Man rekker å teste opptil 6 personer pr. dag.
Analysen tar fra 4 timer til 2 dager avhengig av ønsket dokumentasjonskrav. Dette er også avhengig av om kunden er med og observerer selv. Hvis man ikke observerer selv så må analysen inneholde mer kontekstuell informasjon som tar lengre tid å fremskaffe. Hvis man også ønsker video-highlights så vil det ta tid.
Testing tar minimum 2 uker i kalendertid pga. rekruttering av brukere.
*) lab kan gjøres enkelt med to møterom og forbindelse gjennom et teams-møte. Det kan også gjøres slik at både observatører og testdeltakere er med remote.