Fra da til nå

Vår historie

bspoke AS er et ambisiøst, ansatteid selskap. Vi skaper vår egen arbeidsplass og kan la interessen for faget være det som motiverer oss. Her forteller gründer, daglig leder og konsulent Henrik Holum litt om hvordan og hvorfor han startet bspoke.

 

 

I 2014 tok den daglige lederen i bspoke det store spranget. Han sa opp en innbringende jobb som konsulent i et mellomstort selskap for å satse på sitt eget konsept. Han hadde fått nok – det var rett og slett ingen av selskapene som han hadde jobbet for som hadde alt det han så etter hos en arbeidsgiver. Men hvordan oppsto ideen om bspoke? Hvilke erfaringer fra det "vanlige" arbeidslivet var det som sendte ham ut i gründertilværelsen? Vi lar Henrik fortelle sin historie om hvordan og hvorfor han måtte bli sin egen arbeidsgiver.

 

Den første arbeidsgiveren tenkte kun på tall

Da jeg begynte å jobbe som konsulent, var det i et stort selskap. Det var et tallfokus uten like. Når kvartalsmøtene nærmet seg kom blodtåka hos ledelsen og hvis du ikke fikk fakturert den lille ekstra halvtimen etter lunsj fredag, så ble det dårlig stemning. Det var ikke noe for meg, som var mer opptatt av kundeforholdet enn fakturaen.

 

Det andre selskapet var fantastisk, men teknologien "feil"

Så jeg begynte å jobbe i et forholdsvis lite selskap med 16 ansatte. Der hadde jeg en fantastisk sjef som praktiserte helt flat struktur og stor tillit til de ansatte. Etter noen dager med opplæring fikk jeg rett og slett utlevert en håndfull kunder som jeg hadde fullt ansvar for. Det eneste problemet var at teknologien som selskapet jobbet med ikke var så interessant for meg. Det jeg drev med var utenfor min kjernekompetanse. Så da jeg fikk et spennende tilbud fra et annet selskap kunne jeg ikke si nei.

 

Og hos det tredje fikk ikke konsulentene noe ansvar ...

Nå satt jeg med spennende arbeidsoppgaver i et kjempebra miljø, men det jeg ikke visste på forhånd var at selskapet hadde en stor eier. Og de deltok på alt og etterprøvde det meste. Dermed ble jeg skikkelig junior igjen, noe som føltes tillitsløst etter den flate strukturen i den forrige jobben. Det var synd, for arbeidsmiljøet var virkelig helt topp.

 

bspoke tar form

Det jeg ønsket meg var et ansatteid selskap med flat struktur der de ansatte får mye ansvar og får jobbe med sin kjernekompetanse. Så jeg startet det selv.

På toget til og fra jobb opprettet jeg AS, laget nettsider og sendte ut noen følere for å få oppdrag. Da våren kom tok jeg sjansen og sa opp jobben, med penger nok til to måneders livsopphold på bok.

Det var to uker til sommerferien og jeg satt og sendte ut CV-er og forsøkte å skaffe kunder. Det hadde vært veldig deilig å ha noen konkrete oppdrag å komme tilbake til. Plutselig ringer telefonen. Det er et firma som heter EWORK som leter etter en konsulent til et kort vikariat hos Nordea. To uker med oppstart dagen etter. Perfekt for meg som skulle på ferie. bspoke hadde fått sin første kunde – og det var ikke en liten kunde akkurat!

Vikariatet gikk veldig bra – jeg fikk tilbud om en kontrakt på to og et halvt år. Dette var i februar 2014.

 

Fra Brunosten til Bjørvika

Første september 2015 fikk bspoke sin første ansatte. Jarle Adolfsen. Eidsvoll er ikke Silicon Valley – vi kunne ikke sitte i en uisolert garasje på vinterstid – så vi trengte et kontor. Jeg fikk leid et rom i et bygg i Eidsvoll Sentrum som kalles Brunosten. I Bærum fikk jeg kjøpt alle møblene vi trengte brukt. To pulter, to stoler, et bord, en printer og en kaffemaskin til den nette sum av 2000 kroner. Første januar 2016 kom Kenneth. Før året var omme var vi syv.

 

Vi var i gang. Ordentlig i gang.

I dag er vi 52 selvstendige mennesker i et ansatteid selskap. Vi jobber med det vi vil, har totalansvar for egne prosjekter, strukturen er flat, lønnsbetingelsene transparente. Vi har flyttet fra Eidsvoll Sentrum til splitter nye lokaler rett ved Youngstorget i Oslo. Her har vi kort vei til hele Oslo-området, og ikke minst Romerike. 

 

Sammen bygger vi videre på det vi selv anser som det optimale konsulentselskapet. For med vårt miljø og struktur kan konsulentene konsentrere seg om prosjekter, fag, samarbeid og videreutvikling. Det gir overskudd og ambisjon – og det nyter alle våre kunder godt av.