read

bspoke leverer fremtidens matbestillingsløsning med getFOOD

getFOOD kombinerer tre plattformer til én enkelt løsning for serveringsbransjen

Foody er selskapet bak getFOOD, en plattform som leverer QR- og bestillingsløsninger for HORECA-bransjen. Selskapet ble grunnlagt under pandemien, som var en tid der det ble økt etterspørsel for bestillingsløsninger i serveringsbransjen. Under pandemien fikk ikke restauranter og andre serveringssteder ha kunder i lokalene sine, samtidig som de måtte betale dyrt for leie. Etterhvert ble det åpnet for besøk av kunder, men det måtte tilrettelegges for smittesporing. Før getFOOD fantes det ikke en samlet plattform for matbestilling, QR-koder på bord og smittesporing, men heller enkeltstående plattformer. Foody samlet alle de enkeltstående elementene til én komplett løsning for HORECA-bransjen.

 

«Hvordan kan vi bistå så de får en god salgskanal for maten sin?», tenkte Terje Nygård. Han hadde flere år tidligere laget en bestillingsløsning for et cateringfirma, og ideen om å bruke dette som en plattform til å lage en take-away løsning for restaurantbransjen ble født. Terje tok med ideen til bspoke og sammen startet vi opp prosjektet, som nå er et eget selskap med navn Foody.

 

GetFood-bestilling-på-nett

bspoke utviklet en kompleks løsning på rekordfart

Det ble raskt tydelig at det gamle systemet måtte gjennomgå omfattende oppdateringer og modernisering. Det manglet gode administrasjonsgrensesnitt, betalingsløsninger, teknologien var utdatert og listen over utfordringer var lang. Utfordringen var også at løsningen måtte utvikles og oppdateres fort, for pandemien fortsatte å ramme hardt og serveringsbransjen hadde store økonomiske tap.

 

«Det var mye armer og bein når jeg kom inn. Det var en gjeng utviklere som hadde fått frie tøyler til å utvikle et system, og teknologi stod nok i fokus. Det var viktig å sette retning og få fokus over på produktet og sluttkundebehov», sier nåværende daglig leder og medgründer Thor Nikolai Holum.

 

Det ble raskt besluttet å flytte løsningen opp i skyen, ved å benytte Microsoft Azure. Brukergrensesnittet ble også skrevet om til en webapp, noe som gjorde at løsningen kunne fungere på både datamaskiner, nettbrett og mobil uten at brukeren måtte laste ned en app. 

 

GetFood-iphone-bestilling

 

«Det var viktig å finne effektive løsninger, som raskt kunne gi oss et produkt som var tilgjengelig og brukervennlig for både sluttbrukerne som ønsket å bestille mat og serveringsstedene som skulle administrere løsningen. Her var råd og innspill fra bspoke veldig verdifulle», følger Thor Nikolai opp.

 

Under utviklingen av getFOOD har brukervennlighet vært helt sentralt. Sluttbrukeren av et slikt produkt kan være hvem som helst, så løsningen måtte være enkel nok slik at en eldre bruker kan bestille, samtidig at en tech-oppdatert 20-åring ikke mistet interessen. Ved å ha fokus på brukeropplevelsen og bruke kundedata, i kombinasjon med designere tett knyttet til utviklingsteamet, ble resultatet kanskje Norges enkleste bestillings- og betalingsløsning. 

GetFood-nettside-bilder

 

Flere problemer dukker opp?

Som vi alle husker, endret situasjonen seg raskt under pandemien, og dette påvirket også getFOOD-produktet. Mot sommeren begynte restaurantene igjen å ta imot gjester, men under strenge begrensninger. Plutselig var take-away ikke lenger det viktigste, men bordbestillinger og QR-koder. Kravet om smittesporing ble også introdusert.

 

Dette stilte store krav til omstilling og et tilpasningsdyktig og fleksibelt produkt. På dette tidspunktet måtte serveringsstedene bruke flere ulike systemer for å være i tråd med retningslinjene. Slik som: JustEat for take-away, Safespot for smittesporing, Ordr (nå Favrit) for QR-koder og flere andre benyttet andre tjenester. 

 

Foody bestemte seg raskt for å sy dette sammen til en helhetlig tjeneste og levere alt i én og samme plattform. Bestilling fra bord via QR-koder, take-away menyer, mulighet for hjemlevering av mat, smittesporing og bordreservasjon. På den måten måtte serveringsstedene kun forholde seg til en løsning og sparer både tid og penger. Denne helhetlige og komplekse løsningen ble levert på rekordtid, og Foody var på det tidspunktet den eneste aktøren i Norge som kunne tilby en så helhetlig og komplett tjeneste.

 

En svært viktig del av videreutviklingen av getFOOD har vært utvikling av integrasjoner mot ulike kassasystemer. Dette gjør at prisendringer oppdateres automatisk i getFOOD ved endring i kassen, og salg via getFOOD kommer automatisk med i dagsoppgjør og sendes videre til regnskap. I dag er det lagt opp integrasjoner med PC-Kasse, Vendolink/SHARP og Lightspeed. Denne løsningen forenkler hverdagen for serveringsstedene og gjør det enkelt for stedene å selv legge til nye produkter, endre priser og gir et enkelt regnskap. 

 

GetFood-QR-kode

 

Hvor er Foody og getFOOD i dag?

I dag leverer Foody løsningen til over 80 forskjellige serveringssteder i hele Norge. Variasjonen i kunder er stor, som reflekterer hvor tilpasningsdyktig løsningen er. Alle serveringssteder får muligheten til å tilpasse løsningen etter sine behov og kan enkelt oppdatere produktene sine selv.

 

Eksempler på hvordan ulike serveringssteder tilpasser løsningen etter sitt behov:

Hunderfossen Eventyrpark benytter QR-løsningen på flere av sine serveringssteder, noe som reduserer ventetid og kø dramatisk på spisestedene. Flere hoteller og vertshus bruker getFOOD til take-away bestillinger, QR-bestillinger og roomservice til hotellrommene. getFOOD har en effektiv funksjon for tidsstyring av menyer, som gjør at spisesteder kan ha ulike menyer gjennom dagen. Flere finere restauranter har også satset mer på take-away og har sett stor vekst i antall bestillinger etter å ha tatt i bruk getFOOD-løsningen. 

 

Kan vi hjelpe deg med ditt nye prosjekt?

Har du en spennende idé, en utfordrende oppgave eller et prosjekt du trenger hjelp til?

Vi har dyktige konsulenter tilgjengelig, som kan hjelpe deg med alt fra forprosjekter, prosjektledelse, utvikling, design, arkitektur, skyløsninger og mye mer. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat, så finner vi ut av det sammen!

 

Kategorier : Ny kunde, it rådgivning

Nylige innlegg