read

Hvorfor bør du velge et mindre konsulentselskap?

Når bedrifter har behov for kunnskap utover sin egen kompetanse, er det et bredt spekter av leverandører å velge mellom. Noen er større, andre er mindre. Noen er dyre, andre er rimeligere. Det er mange faktorer å forholde seg til, men en ting er sikkert. Et godt samarbeid er viktig!

 

Jeg syns det er helt fantastisk å jobbe med mindre selskaper. Da er det mye lettere å snu retning og gjøre andre ting hvis det er nødvendig. Man tråkker altså gjerne en sti sammen, og det syns jeg er veldig fint” sier Andreas.

 

Mange mindre selskaper lever etter samme filosofi som Avis gjorde i sin tid. “We try harder” var en visjon de levde fullt ut, da de var nødt til å tilby noe mer enn konkurrentene grunnet deres mindre markedsposisjon. Man prøver altså hardere for å overleve i et tøft marked, noe mange mindre selskaper tar til etterretning. Vi i bspoke har kanskje ingen askebegre å tømme eller bensintanker å fylle mellom slagene, men vi er svært tilpasningsdyktige og har masse engasjement til rådighet. Vi vil altså brette opp ermene en ekstra gang for å sikre oss at sluttresultatet blir best mulig, uavhengig om det betyr at man må lære seg noe nytt underveis eller endre retning på prosjektet.

 

Definerte pakker og gitte premisser

Andreas forteller at de større byråene ofte er rigide og har definerte pakker på forhånd. De vil naturligvis også selge utvikling, men da blir det gjerne på deres premisser. Hvor de skal utvikle og miljøet det skal være i er derfor ofte definert på forhånd. Veien er dermed ferdig tråkket på en måte som de liker og er komfortabel med. Mange vil kanskje si at dette er ønskelig, nettopp fordi man vet nøyaktig hva man får. Likevel er det ofte fordelaktig å tilpasse ting underveis, noe som blir svært vanskelig med en slik tilnærming.

 

De mindre selskapene er mye mer tilbøyelig til å kaste seg ut og lære seg nye ting, og er enda mer tilpasningsdyktige enn de store”, sier Andreas.

 

Den digitale fremtiden er umulig å spå, og det eneste vi kan si med sikkerhet er at den forandrer seg kontinuerlig. Når man jobber med IT-løsninger kan det derfor være nødvendig å definere løsninger underveis, og ha muligheten til å endre retning ved behov. En forhåndsdefinert pakke blir med dette ofte problematisk, nettopp fordi man må ha muligheten til å kunne tilpasse seg. Samarbeidet under prosessen blir derfor både enklere og bedre med en god dose fleksibilitet.

 

Bilde av James Wheeler fra Pexelst

Enkelte stier er ikke verdt å tråkke opp på nytt

Selv om det ofte er ønskelig at selskapet man hyrer inn både er habile og tilpasningsdyktige, er det ifølge Andreas enkelte stier man ikke ønsker å tråkke opp på nytt. Han forteller videre at i større prosjekter, som for eksempel CRM, ville de følt seg tryggere på å hyre inn et større selskap som har gjort det mange ganger før. I slike tilfeller ville altså ferdig definerte pakker være ønskelig, nettopp fordi man ikke har interessen av å bane den veien på nytt.

 

 «We try harder»

De mindre selskapene er nødt til å tilby noe mer for å være konkurransedyktige i et tøft marked. Vi er svært tilpasningsdyktige, noe vi mener er nøkkelen til et godt samarbeid. Kundens preferanser blir ledestjernen gjennom et hvert prosjekt, vi tilpasser oss underveis og tar enhver utfordring på strak arm. Med denne tilnærmingen ønsker vi å differensierer oss fra de større selskapene. Vi jobber hardt for våre kunder, rett og slett fordi vi er nødt til det. Ønsker man å samarbeide med rigide selskaper som gjør ting på sitt vis, eller fleksible partnere som er svært løsningorienterte, i en verden som er foranderlig og uforutsigbar?

Kategorier : it konsulent, programmering, itkompetanse, veivalg

Nylige innlegg