read

Kunsten å ta vare på de ansatte (før noen andre gjør det!)

For Einar Omdal – bspokes COO – er én ting helt sikkert. Om et selskap skal drive det til noe må de ansatte ha det bra på jobb.

For å ta vare på firmaet ditt, må du ta vare på de ansatte, mener Einar Omdal, COO i bspoke

ANSATTANSVARLIG: For å ta vare på firmaet ditt, må du ta vare på de ansatte, mener Einar Omdal, COO i bspoke.

- I IT-bransjen er det en kamp om gode hoder.

Einar Omdal (37) er COO i bspoke – og ikke et sekund i tvil om hva som skal til for å rekruttere de riktige folkene. Og ikke minst: Hvor viktig det er å sørge for at de har det bra dersom du skal klare å beholde dem. Det har nemlig sine helt klare fordeler å beholde dem. For eksempel at det ifølge det danske HR-selskapet Garuda typisk koster 150-200 % av en ansatts lønn dersom du må ut og erstatte vedkommende.

- Ja, det er helt klart billigere å beholde de ansatte. I bspoke er vi i en sterk vekstfase, og da har vi noen mål vi går etter. I dag er vi 22 ansatte – og målet er at vi skal være 34 innen utgangen av 2020. Det er en ganske drøy prosentvis vekst, men vi har klart det i 2019, og vi skal få til det samme neste år. Og året etter. Det krever kløkt og litt flaks, og mye dyktighet.

- Det ville være dumt å miste ansatte på veien mot målet?

- Ja, mister vi noen, må jeg også finne erstatninger, i tillegg til å ansette flere nye. Vi ønsker å nå de målene vi setter oss.

- Hva tenker de ansatte om veksten?

- Vi tar hele tiden temperaturen internt. Alle her er på fornavn med hverandre. Og det skal vi fortsette med å være. Etter strategisamlingen vår i Valencia i høst spurte vi faggruppene våre hvor mange ansatte de mente var optimalt. For deres gruppe. Hvor mange juniorer, hvor mange seniorer. Hvor mange ekspertkonsulenter. Og det som er interessant, er at folk vil vokse. Våre ansatte vil gjerne ha et enda større fagmiljø rundt seg. Sånn sett er vi veldig samstemte.

Den viktigste rekruttereren din jobber allerede hos deg

Da Den norske dataforening sammen med digi.no og TU Jobb tidligere i år arrangerte den årlige IT-rekrutteringskonferansen i Oslo, var Einar Omdal en av keynote-talerne. Han var neppe valgt fordi han som drammenser er jovial av natur, men på grunn av sine lange erfaring som rekrutterer. Han kjenner knepene for å få tak i rette person til rette stilling i en bransje som de siste årene er blitt ganske hard.

Einar Omdal insisterer på at alt bspoke gjør er en del av rekrutteringsstrategien til selskapet. 

ALT HENGER SAMMEN: Einar Omdal insisterer på at alt bspoke gjør er en del av rekrutteringsstrategien til selskapet. 

- Det er klart det er fristende om en konkurrent lokker med 100 000 kroner høyere lønn. På kort sikt. Men om du som konsulent ser to år frem, og får være med i et firma i vekst som også tilbyr medeierskap som vi gjør, så er det ikke sikkert det er så smart å bytte jobb, sier Omdal.

Noe annet som skiller bspoke ut fra hopen av konsulentselskaper, er at de tilbyr en rekke goder til de ansatte. Som det ikke alltid er like lett å finne hos andre, også større selskaper. For eksempel gratis utstyr, årlig lønnsjustering, tilbud om medeierskap, firmadager og -turer og oppfordringen til å heve kompetansen og ta sertifiseringer etter de ansattes egne ønsker.

- Vi gjør det for å kunne tilby noe mer. Bare det å kunne få et treningsabonnement, som våre ansatte kan, fremmer jo helsen deres. At de får årskort til kollektivtrafikk, det fremmer miljøet. Og gjør at de skal bruke mindre tid på reise. Alt dette er bra for folkene, og derfor også bra for selskapet. Vi ønsker at våre ansatte skal ha god helse – og også spise godt.

- Spise godt?

- Alle vet at det er to ting du ikke tuller med: Lønn og mat, ikke sant! Så alle våre ansatte får gratis lunsj hver dag, uansett hvilket prosjekt eller lokasjon de er på. Det er viktig for oss å tilby noe mer enn bare en lønn.

- I foredraget ditt sa du blant annet at den viktigste rekruttereren har du allerede ansatt?

- Det er helt riktig. Det er de ansatte som er ansiktet vårt utad. De er vår forlengede arm både når det kommer til salg og rekruttering. De er levende reklameplakater for selskapet vårt. Vi har faktisk flere eksempler på at folk som har møtt en bspoke-konsulent på et prosjekt har endt opp med å jobbe hos oss i etterkant.

- Såpass?

- De fungerer som gode ambassadører. Når konsulentene våre har det bra på jobb, er det noe som skinner ut i prosjektene de er med på. Det forplanter seg.

Det lønner seg med andre ord at folk har det bra. Det betyr ikke at det bygges en kultur det ikke er ok å være misfornøyd med noe.

- På ingen måte. Det er veldig viktig å ha veldig lav terskel for å komme med tilbakemeldinger dersom noe er galt. Som COO er jeg tilgjengelig 24 timer i døgnet. I to av de timene legger jeg små barn, men ellers er jeg til å få tak i, enten på Slack, mail eller telefon. Det handler om å ta brodden av noe før det eventuelt eskalerer.

- Så det betyr ikke at alle skal være fornøyde selv om de ikke er det?

- Nei, det skal for guds skyld være lov å være uenige! Konsulentene kan være veldig uenige om hvilke løsninger som burde velges. Det skaper en sunn diskusjon om fag. Det er bare viktig at den diskusjonen holdes i en hyggelig tone.

Tenk som en konsulent for å tiltrekke deg gode konsulenter

I foredraget sitt på IT-rekruttering 2019 fortalte Einar Omdal om hvordan bspoke ser på rekruttering – og kunne ikke dy seg for å komme med et lite spark i retning av IT-bransjen, da spesielt fra et rekrutteringsperspektiv.

- Det jeg prøvde å få fram – i tillegg til å fortelle om hvem vi er og hva vi gjør – er at det ikke nytter å sitte bak en pult og tro du er verdensmester i rekruttering. Du er nødt til å vite hva konsulentene driver med. Du må sette deg inn i hverdagen til konsulentene. Hvordan ser den ut i løpet av en måned? Et år? Jo, den er preget av mange nye prosjekter, nye arbeidssteder. De skal løse svært komplekse prosjekter, forholde seg til nye verktøy – og nye ledere. De må være veldig tilpasningsdyktige. 

Og at det må satses på talenter. Det er ingen som kommer ut fra skolen med 5 års relevant erfaring innen de nyeste teknologiene. Alle selskaper som jobber innen teknologi har et ansvar om å få inn flere nyutdannede inn i IT-sfæren. Spesielt med tanke på dagens marked hvor etterspørselen etter kompetanse er langt større enn hva som er mulig å oppdrive. 

- Du har sagt at det viktige ikke er å velge de «beste» konsulentene, men å velge bra folk?

- Altså, vi vet at konsulentene våre er gode. De blir gjennomtestet før de begynner. Poenget er at vi skal ha bra folk som skjønner at for et lite selskap i vekst, må du kanskje bidra litt mer enn du måtte ha gjort i et stort selskap. Og at det kommer til å lønne seg på sikt. Mange av dem vi har ansatt, har kommet fra noen av de virkelig store konsulentselskapene i Norge. Jeg tror vi klarer å dra dem om bord fordi de vil være med på et tog som går, være med på noe som beveger seg. Noe de kan få lov til å sette tommelfingeravtrykket sitt på.

Et av momentene som kanskje skiller bspoke ut fra andre konsulentselskaper, er at de ikke opererer med noen karrierestige. Jo, det er helt sant. I tillegg til at organisasjonskartet deres bare er en flat stripe med ansatte, har de ingen karrierestige.

- Hehe, det er sant. Du kan ikke gå opp i gradene hos oss. Vi ønsker å gjøre det motsatte av en amerikansk modell. Der handler det altfor ofte om at ansatte må fighte med hverandre for å rykke opp internt, til et veldig begrenset antall stillinger. Da må du slåss med vennen din, med kollegaen din. Sånn som vi ser det, er det å drive rovdrift på mennesker.

- Men dere har jo junior- og seniorkonsulenter?

- Det er riktig. Men det å gå fra junior til ekspert hos oss er en konsekvens av erfaring akkumulert over tid. Det betyr at hvis du bruker to år i stedet for tre på å bli seniorkonsulent, er det rett og slett fordi du er fantastisk god til å gjøre jobben din og at du har økt kompetansen din.

- Du liker ikke spisse albuer?

- Nei, det innførte jeg på dag én. Jeg tror at det allerede var en realitet i bedriften fra da Henrik startet den, jeg satte bare ord på det. Vi vet om mange skarpe albuer i konsulentfirmaer, men vi vil ikke ha dem.

- Hvordan klarer dere å unngå det?

- Ved å ansette de riktige folka.

- Godt svar!

- Hehe, ja. Men så enkelt er det.

At bspoke er Great Place to Work-sertfisierte, handler ikke om å kunne pryde hjemmesiden med en fin logo. Det handler om å ta temp-en på selskapet.

MER ENN EN LOGO: At bspoke er Great Place to Work-sertifiserte, handler ikke om å kunne pryde hjemmesiden med en fin logo. Det handler om å ta temp-en på selskapet.

Great Place to Work i praksis

Så snart de oppfylte kravene til å bli en Great Place to Work-sertifisert arbeidsplass, søkte bspoke om å bli det. Det skjedde for første gang i fjor. Målet var å få en benchmark.

- Det er mange som vil bli Great Place to Work-sertifiserte fordi de vil ha en fin logo på hjemmesiden sin, og det er i og for seg greit nok. Det skader ikke, men jeg tror ikke det er utslagsgivende når det kommer til å få tak i bra folk.

- Hvorfor var det viktig for bspoke å bli sertifiserte?

- Fordi vi aktivt bruker det for å finne ut hvordan det går med oss, for å kunne vurdere hvordan veksten vår påvirker de ansatte. For å finne ut om det er som vi tror, altså at vi ansetter riktige mennesker som forstår hva vi er og hvor vi vil. Og vi har akkurat fått resultater for 2019 som viser at folk er veldig godt fornøyd.

- Det må være kult?

- Definitivt. Det er spesielt gøy når vi holder på med å bygge noe opp. Noen ganger kan det gå litt trått, og føles som at vi tar et skritt frem og to tilbake. Men så ser vi slike resultater, og da skjønner vi at det egentlig bare går fremover.

- Siden Henrik Holum startet firmaet i 2014 har dere hatt en ganske vill vekst?

- Ja, det har vi. Den første rekrutteringen skjedde faktisk i 2015. Selv begynte jeg å rekruttere for bspoke i 2016, noe jeg holdt på med i et par år, før jeg begynte her selv.

- Så du vet faktisk veldig godt hva du snakker om når du prater om de gode ambassadørene?

- Hehe. Jeg husker jeg sa til samboeren min Camilla ganske kort tid etter at jeg hadde begynt å rekruttere for bspoke, at skulle jeg – som hadde en jobb jeg elsket og var god i, at skulle jeg begynne et annet sted, så var det i bspoke.

- Hvorfor det?

- Jeg tror det handler om et genuint ønske om å skape noe bra sammen. Ikke bare når det er snakk om penger. Å få være med på den reisen, gjør jeg at jeg føler meg veldig privilegert. Når folk jobber sammen og har felles mål, får man rett og slett ting til.

Har du også lyst til å bli en del av bspokes team? Ta kontakt med oss for en kaffe og en prat om fremtiden!

Kategorier : Great Place To Work, Goder

Nylige innlegg