read

Slik digitaliserer vi Forbrukerrådet

Tidligere i år inngikk bspoke en rammeavtale med sin hittil største kunde innen offentlig sektor, Forbrukerrådet. I tillegg skal bspoke i løpet av de neste 4 årene være Forbrukerrådets utviklingspartner og vie ressurser til utviklingen av Forbrukerrådets tjenester, Finansportalen og Strømpris, samt nettside Forbrukerrådet.no

 

Forbrukerrådet har en viktig rolle i samfunnet og vi ble svært glade da de valgte oss som utviklingspartner av deres tjenester. Tilbudsprosessen var intens og lærerik, men også utfordrende da vi bl.a. måtte «låse» ansatte til oppdraget selv flere måneder før det ble helt klart at vi fikk jobben. Oppstart var planlagt i juni rett før fellesferien og på kort varsel måtte vi finne en løsning.

Mia Melvold, Head of Sales i bspoke og ansvarlig for tilbudet, sier:Mia-1-1-1

Det var en utfordring å legge til rette for at vi skulle ha en mulighet til å vinne oppdraget og for at kabalen med våre ansatte skulle gå opp. For å kunne tilby Forbrukerrådet det beste teamet måtte vi selge inn en ansatt som ikke en gang offisielt hadde begynt hos oss, samt ressurser som jobbet på andre prosjekter. I tillegg fikk vi en kortere overleveringstid, pga. forsinkelser, og vi måtte på rekordtid ta over arbeidet fra det gamle teamet før de tok ferie og var ute av oppdraget. Forbrukerrådet har vært eksepsjonelle og tatt oss imot med åpne armer, slik at den hurtige oppstarten var mulig å gjennomføre.

Les mer om når bspoke vant anbudet her.

Hva går leveransen ut på?

På Strømpris og Finansportalen er det mye som skjer «bak panseret» som brukeren ikke kan se. Informasjon innhentes fra mange forskjellige kilder og sammenliknes med hverandre, og med data brukeren selv legger inn, for å gi best mulig rådgivning og anbefalinger. Forbrukerrådet ønsker å fornye, forenkle og vedlikeholde sidene samt legge til større funksjonalitet. Det er her bspoke skal bistå Forbrukerrådet. Infrastrukturen og de underliggende systemer skal Piotr Kamisiński, senior Javautvikler og teamleder for prosjektet, jobbe med fremover. Han forteller:

piotr

Da vi begynte oppdraget tok vi over vedlikehold av nettsidene Finansportalen, Strømpris og hjemmesiden til Forbrukerrådet. Målet vårt på sikt er å modernisere nettsidene. Brukeren skal settes i sentrum, som betyr at  det skal være lett å finne det man leter etter. Nettsidene skal også bli mer tilgjengelige for alle brukere. Skytjenester skal brukes i en større grad for å gjøre systemene mer robuste og redusere vedlikeholdsbehov. Samtidig skal systemene bygges mest mulig med standard komponenter og teknologier, som for eksempel JavaScript, React, Java, PostgreSQL og docker-containere.

 

For at Finansportalen og Strømpris skal være tjenester av høy kvalitet selv i fremtiden er det viktig at det dannes et godt grunnlag allerede nå. Ett av grepene for å oppnå dette er en overgang til skybasert infrastruktur. Det vil si at mange av verktøyene og informasjonen, som er nødvendig for at Forbrukerrådets nettsider skal fungere som normalt, i stedet leveres og driftes av en skyleverandør. Dette gjør at konsulentene som jobber med nettsidene kan konsentrere seg om forbedring og funksjonalitet.

Teamet vårt er selvstendig og er med på å ta mange viktige avgjørelser. Vi må ofte gjøre valg og tilpasninger underveis som ikke nødvendigvis var planlagte i utgangspunktet, men som er nødvendige for at vi skal oppnå resultatet både vi og Forbrukerrådet ønsker. Det er et veldig omfattende og viktig prosjekt, tross alt.

Vi leverer!

I langvarige og større oppdrag er det viktig med en god og gjennomtenkt arbeidsmetodikk. De siste årene har DevOps blitt stadig mer utbredt, en metodikk som bygger på kontinuerlig tilpasning og oppdatering i stedet for større oppdateringer et fåtall ganger i året. bspoke jobber ut fra DevOps-konseptet med Forbrukerrådet for å sørge for best mulig leveranse av tjenestene og for best mulig opplevelse for sluttbrukeren.

utvikling

Piotr og teamet hans møter stadig nye utfordringer, men med hjelp av gode verktøy og sterk faglig kompetanse leverer bspoke ypperste kvalitet og sørger for at strompris.no og finansportalen.no gir best mulig funksjonalitet og brukeropplevelse.

 

bspoke har kompetansen innen utvikling, cloud og prosjektledelse som skal til for at kunder som statens Forbrukerråd vil hyre oss for oppdrag – en kompetanse vi gjerne vil bruke sammen med deg og din bedrift. Ta kontakt med oss for en prat om hva bspoke kan hjelpe med.

Nylige innlegg

Aktuelt fra bspoke