read

2020, den store testen

I bspoke er det en ting som alltid har vært viktigere enn alt annet: vi skal sammen bygge Norges beste arbeidsplass. Det er i år som 2020, med koronakrise, mindre etterspørsel og sosial nedstengning man virkelig får testet seg, og sett hva man står for.

Året 2020 ble året vi i bspoke virkelig fikk kjenne på hva som i bunn og grunn er det viktigste for oss: Det er folkene våre. Venner, familie, kollegaer og kunder - kort og godt de menneskene vi kaller flokken vår. 

Da året startet så alt veldig lyst ut. Vi hadde sammen lagt en strategi for 2020, veksten, rekruttering, faggrupper og utvikling, nye prosjekter og mer jobb med rammeavtaler. Året var så vidt i gang når vi først begynte å høre snakk om viruset i det fjerne, som så ut til å stadig komme nærmere. 

Vi har over mange år bygget opp det vi mener selv mener er Norges beste arbeidsplass. Det skal være et bra sted å jobbe, uansett. Vi som arbeidsgiver skal ta vare på de ansattes interesser, selv de tingene de selv ikke alltid tenker på, som gode forsikringer og gode pensjonsordninger.

Over tid har det utviklet seg en lang liste med goder og ritualer som har blitt veldig viktige for oss;

  • Mange sosiale sammenkomster, hvor vi tar fri fra prosjektene våre for å møtes
  • Faglig utvikling, sammen med andre i selskapet, i arbeidstiden, men også etter jobb
  • Fast lønn, uansett om man er i prosjekt eller ikke
  • Mange faste holdepunkter gjennom året, hvor man er med på å sette kurs og foreslå forbedringer til hvordan selskapet som helhet skal jobbe videre
  • Gratis trening
  • Gratis offentlig transport
  • Gratis lunsj

Og mye, mye mer. 

Som dere fort ser, så er mesteparten av det jeg skriver her rutiner og goder som plutselig ble vanskelig, om ikke umulig, for et selskap å lenger levere på. Så hva gjør man?

Når 2020 startet hadde vi budsjettert med inntekter på 34.000.000 kr og et overskudd på ca. 3 millioner. Vi skulle vokse fra 20 til 34 ansatte, gitt at vi fikk inn søknader fra riktige type kandidater, vi ansetter kun de som leter etter en arbeidsgiver som oss, hvor vi faktisk klarer å tilby det som for de kan være Norges beste arbeidsplass.

I mars hadde vi signert flere nyansatte og var i prosess med enda flere. Når den første nedstengningen kom var det klart at vi ville ha nyansatte som hadde oppstart under lockdown og 4 nyansatte med oppstartsdato i august. I tillegg hadde vi utgående kontrakter på ca. 50% av våre konsulenter. Ca. 2 uker etter lockdown startet ble første prosjekt kansellert, med 3 dagers varsel.  Vi fikk fra å ha en jevn og god tilstrømning av nye oppdrag til i praksis null nye oppdrag. Vi gikk fra mars, til april så til mai uten å få mer enn en konsulent i nytt oppdrag. Samtidig jobbet vi hardt, og fikk forlenget noen eksisterende kontrakter, men det var tydelig at ledigheten vår ville øke betraktelig. 

bspoke faktureringsgrad 2020 - nedadgående trend

På kort sikt var alt bra. Nedstengningen førte til at vi også benyttet mindre goder, mindre penger på lunsj, transport, trening og annet. Inntjeningen var fortsatt god de første månedene, da vi heldigvis ikke mistet flere oppdrag. 

Når august kom var det litt mer bevegelse i markedet, men det var merkbart at mange aktører i bransjen hadde kjent på situasjonen og hadde begynt å droppe priser. Som dere kan se, så valgte vi å ikke være med på dette, noe som har gitt oss en betydelig lavere faktureringsgrad. 

Vi ansetter jevnt gjennom året, noe som gjør at vi ofte har noe ressurser ledig, de skal bli tatt godt i mot, få opplæring og nødvendige kurs / sertifiseringer, men   faktureringsgrad på 65% er ikke bærekraftig for et konsulenthus i lengden. 

Så hva gjør man?

Et viktig løfte vi gir alle i bspoke er at du skal få samme lønn i prosjekt, som utenfor prosjekt. Det er ikke alltid opp til konsulenten selv om man er i oppdrag eller ikke, og det er heller ikke konsulenten selv om setter timeprisen. Dette gjorde at vi absolutt ikke ville ty til permitteringer av ansatte. Det ville være å bryte et løfte vi har gitt, og noe vi mener en god arbeidsplass ikke skal gjøre, med mindre det faktisk står om å overleve som selskap. 

Det er ikke den ansattes ansvar, alene å bære børen når det er tøffe tider i markedet. Arbeidsgiver har et ansvar for å ta vare på sine ansatte, spesielt i krisetider som dette

Vår løsning var heller å gå andre veien: Hva kan vi gjøre med disse meget dyktige ressursene vi nå har tilgjengelig?

Svaret kom til oss fra vår ansatte Terje Nygård; - Han hadde for noen år siden laget en bestillingsløsning for et catering firma, kanskje denne kunne videreutvikles for å hjelpe noen lokale spisesteder med å tilby take-away, nå som de ikke hadde lov å ha gjester i restaurantene lenger - det var jo fortsatt mulig å lage maten. Så da var ideen født.

Selskapet ble hetende Foody

Tjenesten er nå kjent som getFOOD.no 

Med dette prosjektet har vi hatt alle våre konsulenter som ikke har hatt oppdrag i et meningsfullt utviklingsprosjekt, med moderne teknologier, rammeverk og prosesser. De har fått kjent på det å starte noe og bygge noe selv. Vi har laget det mest komplette systemet på markedet for take-away, QR-bestilling, bordreservasjon og smittesporing, noe å være stolt av for alle som har vært involvert i prosjektet!

Var det alt?

Finfint tenker dere, men det hjelper jo ikke firmaet å overleve, i hvert fall ikke på kort sikt - og det er helt rett. 

Vi har nedjustert estimert antall ansatte ved utgangen av 2020 fra 34 til 30, nedjustert estimerte inntekter fra 34.000.000 til ca 25.000.000, nedjustert faktureringsgrad, nedjustert forventet ansatt-tilfredstillelse i medarbeiderundersøkelsene våre og så mye annet. Med 9 millioner i mindre inntekter, og et estimert overskudd på 3 millioner i utgangspunktet skulle dette ikke gått opp overhodet. Men vi lever fortsatt.

Oversikt over estimerte utgifter og faktiske utgifter

En av hovedgrunnene til dette, ser dere på dette bildet hvor jeg har oppsummert ene budsjettposten vår: Estimerte kostnader utenom rene lønnskostnader. 

Vi deler informasjon med våre ansatte om vår økonomi, faktureringsgrader og stort sett alt annet, og resultatet kan alle se her: Vi har brukt UNDER halvparten av de pengene vi pleier på aktiviteter utover lønn. Alle i bspoke har tatt et kjempeansvar og brukt mindre, benyttet seg av mindre goder, eller avsluttet treningsmedlemskap de ikke faktisk bruker. 

Er det rart vi er så glade i denne fantastiske gjengen?

Dette mener jeg også viser styrken i å ha en åpen og inkluderende filosofi, hvor man deler den faktiske tilstanden i selskapet og inkluderer de ansatte på godt og vondt. Da kan de ta egne valg, ut ifra den informasjonen de har. I stedet for å få beskjed om at det er harde tider, kan de selv se dette, og gjøre de tiltakene som var nødvendig, selv.

Så hva er fasiten?

Dette gjør at vi, sammen, kommer ut av 2020 med totalt 31 ansatte, bare 3 under det vi originalt hadde estimert. 

Et overskudd på ca. 2 millioner(blir justert når regnskapet er klart), bare 1 million under det vi hadde estimert.

Officevibe score på 8.5, som fortsatt er bra, men noe vi absolutt skal jobbe hardt med å få tilbake til 9 der vi startet året. 

Et meget spennende datterselskap som nå har 3 ansatte og som ruller på nye kunder hver dag. 

17 nye grå hår og en del søvnløse netter, alt mer enn estimert :)

Om vi har klart å levere som vi skal som Norges beste arbeidsplass er nok ikke jeg den rette til å svare på, men jeg er uansett stolt over hvordan alle i bspoke har kommet seg igjennom krisen, hvordan vi har holdt på prinsippene våre og stått sammen. Ingen enkeltansatt hos oss har måtte ta støyten, men vi har alle bidratt slik at alle har kunne ha en sikker hverdag. 

Og så gleder vi oss alle utrolig (helt fantastisk mye faktisk) til å ikke lenger måtte sitte på hjemmekontor hver dag, og faktisk treffe mennesker igjen!

Julekort-2020

Vi i bspoke ønsker deg en riktig god jul og et godt nytt år! 

Kategorier : Skape minner sammen, Norges Beste Arbeidsplass

Nylige innlegg

Aktuelt fra bspoke

link
read

Årets blåtur: strategisamling og hygge i Italia!

17.10.2023

link
read

Firmadag på Gressholmen

14.06.2023